Stress, 5 tips om tot rust te komen

Wat is stress?

 

Stress is een reactie, die je ervaart als je in contact komt met iets dat spanning of druk veroorzaakt. Als je zenuwachtig bent om te presteren, kan dit leiden tot stress. Stress heeft als doel ons lichaam in een staat van paraatheid te brengen.

 

Voor de één is hoge werkdruk een grote factor om stress te ervaren terwijl een ander de zelfde werkdruk prima aankan. De één blijft rustig als er een probleem voordoet terwijl de ander meteen op de kast zit. 

Naast dat het een psychisch fenomeen is kan het lichamelijk ook veel gevolgen hebben. Hoofdpijn, Hartkloppingen en spierspanning zijn lichamelijke gevolgen van stress. Een Burn-out is in heel veel gevallen een gevolg van veel stress en heeft zowel psychisch als lichamelijke gevolgen.

 

Ik denk dat je makkelijker met stress om kunt gaan als je goed gegrond bent. Door je bewust te zijn van je lichaam, weet je wat je voelt als een bepaalde situatie zich voordoet kan je leren om minder stress te ervaren. 

Dit heeft op heel veel vlakken in je leven een groot voordeel. Een aantal voordelen van goed gegrond zijn:

  • Je slaapt beter
  • Je zit minder in je hoofd, meer in je lijf
  • Je kan beter met stress omgaan
  • Je ervaart minder snel angst
  • Je kunt emoties beter loslaten

Helaas is bij veel mensen de gronding verzwakt, we leren als we opgroeien om in ons hoofd te zitten. Het gevolg hiervan is een verstoorde energiebalans en een zwakkere gronding. 

 

Hoe doe je dat nou, in contact komen met je lijf, goed gegrond zijn... 

Ik heb 5 tips en oefeningen voor je waarmee je makkelijk kunt gronden.

 

#1

Luisteren

Voor de eerste tip ga je er lekker op uit, de natuur in. Heb je een hond? Neem die dan gezellig mee.

Zoek een plek om te zitten of een plek waar je prettig vind om stil te staan. Sluit je ogen en luister.

Luister naar het geluid van de bomen die door de wind bewogen worden. Luister naar het geritsel van de vogels in de bladeren op de grond. Het geluid van de auto die je in de verte voorbij hoort rijden, heb je je hond bij je? luister dan eens naar het geluid van de pootjes op het bospad, het gesnuffel of de ademhaling van de hond.

Richt al je aandacht op deze geluiden. Laat je gedachten niet afdwalen maar blijf bij deze geluiden.

Al deze geluiden hebben een ritme. Als je onderscheid hebt gemaakt tussen de geluiden kies je één geluid. Blijf een paar minuten met je aandacht bij dit geluid. Ook nu laat je je gedachten niet afdwalen.

 

#2

Observeren

Ook deze oefening is perfect om buiten te doen. Kijk... kijk naar wat er is. Een boom? hoe ziet die boom er dan precies uit? In welke richting groeien de takken? en hoe zien die takken er dan uit? Hebben ze blaadjes? Hoe zien die blaadjes er dan uit? Welke kleur hebben ze? Hebben ze allemaal de zelfde kleur? Op deze manier kan je een boom van top tot teen observeren.

Je kunt ook een dier kiezen om te volgen, Een vogel bijvoorbeeld. Wat doet de vogel? Waar vliegt de vogel naartoe? en wat doet ie eigenlijk? Bekijk al zijn bewegingen, z'n vorm, kleur, veren. Observeer en zie dat zelfs wanneer het lijkt of de vogel niks doet hij toch beweegt.

Doe dit zo lang als prettig voor je voelt.

 

#3

Massage

Deze oefening kan je thuis doen. Zet rustige muziek aan en geef jezelf een voetmassage.

Zorg dat je prettig kunt zitten, dat je lichaam goed ondersteund word, het is fijn om veel kussens te hebben om ook bijvoorbeeld je armen te ondersteunen. Als je een lekkere massageolie hebt kan je die gebruiken maar een beetje olijfolie doet het ook prima.

Masseer je voeten beide ongeveer 10 minuten. Denk daarbij ook aan je enkels en tenen

 

#4

Ademhaling

Deze oefening is heel prettig als je in bet ligt, doe je dit in bed is de kans groot dat je er heerlijk door in slaap valt.

Ga liggen op je rug, zorg dat je helemaal lekker en ontspannen kunt liggen. Luister naar je eigen ademhaling, voel hoe je borstkas op en neer beweegt. Adem je diep of juist oppervlakkig? en vind je dat prettig? Wat gebeurt er als je je ademhaling veranderd? 

Adem eens diep in, houd je ademhaling even vast en adem dan langzaam weer helemaal uit. Wacht heel even voordat je weer inademt, en herhaal deze manier van ademhalen een aantal keer.

 

#5

Bewegen

Is het mooi weer? Loop dan eens op blote voeten. Over zand, bestrating, door modder of over gras. Ervaar hoe dit voelt. Richt al je aandacht op je voeten. Stamp, dans of ren, hiermee stimuleer je de energie die door je voeten stroomt.

Na enkele minuten ga je stilstaan en doe je niets anders dan voelen. Voel je voeten, je benen en hoe de energie van het stampen, dansen of rennen helemaal door je lichaam beweegt.

 

Ook al is het niet wetenschappelijk aan te tonen; gronden werkt. Ervaar het zelf en ontdek de voordelen.

 

Voor sommige mensen is het lastig om te gronden. Als jij dit ook hebt kan er meer aan de hand zijn. 

Vraag een gratis gesprek aan 

 

 ©Linda Rosman

Reactie schrijven

Commentaren: 0

Linda Rosman

 

Postadres:

LSTRN 

Zegendijk 34

7136 KN Zieuwent

 

0618210898

 

info@LSTRN.nl 



Fan van LSTRN?

Blijf op de hoogte via social media

Op de hoogte blijven?

Wil je samenwerken? Heb je een vraag? Of wil je gewoon hallo zeggen?

Waarmee kan ik je helpen?

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.